Címkék

2012. május 18., péntek

Számlálás és számolás. Mutasd a kezeden!


A diszcalkuliával foglalkozók között hitbéli különbség az, hogy kifejezetten preferálják, vagy épp ellenkezőleg, elutasítják -e az ujjakon való számlálás, számolás mindennapi gyakorlatát

Én egyértelműen az ujjakon való számlálás, és  számolás  híve  vagyok. Több okból is
  • Egyrészt mert  mindig "kéznél van", s a legősibb  módszerünk is. Nem kell sehonnan előkeríteni valamilyen tárgyat  amit felruházunk értékekkel.
  • Másrészt a gyerek   ugyan elrejtheti kezeit, -ha ezt várják el tőle- de  a  válaszadás időtartamából, és a szemén akkor  is látszik, hogy segítségül hívta-e magában  az ujjait, vagy sem. Minek akkor  úgy csinálni, mintha nem használnánk, akár mi felnőttek is
  • Harmadsorban  összeadásnál, kivonásnál szemléletéssé tudjuk tenni az ujjak  kinyitásával  és becsukásával az összeadás, kivonás  lényegét
  • Ráadásul az ujjak  épp úgy lehetnek  10-es. 100-as. 1000-es értékűek, mint egyesek. Ezért analógiák  tanítására is alkalmasak.
  • A tizes, százas átlépéseknél is kiválóan alkalmazhatók, arra, hogy  "fejünkbe"  tegyük  vagy onnan kivegyük.
Tehát sokoldalú módon használhatjuk, s ne  feledjük a diszcalkiliásnak nevezett gyereknek sokáig szüksége is van olyan  fogódzkodókra, biztos támpontokra, amibe kapaszkodhat, amihez visszatérhet bármikor.Márpedig az ujjai mindig kéznél vannak.
Több évtizednyi számolás tanítása után bizton ki merem mondani, hogy mindenki úgyis  csak addig használja az ujjait számolása segítségére, amíg szüksége  van rá az adott mennyiségnél. Ez azonban   nagyon egyéni időtartamú.
Mint  ahogy az is, hogy mely ujjait  nyitja ki  automatijkusan a gyerek, A családból hozott  minták itt is elég erősek


Akinek az iskolában kell átmenni  azon a folyamaton amit  társai már korábban megtettek, hosszúnak tűnhet ez az idő, de  ne feledjük, másoknál is hosszú folyamat volt. csak nem   láttuk.

Számlálás

Két éves kor körül a gyerekek  többsége, már ismerkedik a számlálással, úgy hogy közben a  felnőttek megfogják egy.egy ujjukat a mondókák elmondása  során.

1 megérett a meggy  (hüvelyk ujj)
2 csipkebor vessző ( mutató ujj mellé nyitása)
3 Te vagy az én  párom..(középső ujj mellé nyitása).
4 Te kis  leány hová mégy?  (gyűrűs ujj mellé nyitása)
5 Érik a tök   (kisujj mellé nyitása)  .......


                                         vagy : Ez elment vadászni (hüvelyk ujj)
                                                    Ez elmet vadászni ( mutató ujj)
                                                    Ez hazavitte (középső ujj)
                                                    Ez megsütötte (gyűrűs ujj)
                                                    Ez az iciri-picire  mind megette (kisujj)


A számlálást többnyire a hüvelyk ujjnál kezdjük, és   onnan haladunk sorban a kisujjig, majd másik kezünkön is ugyanezt a sorrendet követjük.

A sorrendiségnek van szerepe később is, különösen az 5-ös  számkör  átlépésénél, hiszen a 6-ot a másik kezünk hüvelykujjánál kezdjük és nem a kisujjukon, ami  a már nyitott tenyerünk mellett van. Apróság és természetes  mozdulat, viszont   nagy  szerepe van a számlálásból számolásba  történő átlépésnél.

Ezek a sorrendek  belénk ivódnak, olyannyira, hogy ha  más  sorrendben  nyitjuk az ujjainkat  újra kell számlálnunk a mennyiséget. Ezek persze  lehet, hogy olyan gyorsan megtörténnek, hogy "észre  sem vesszük", de   ellenőrzünk magunkban, az biztos.

Tanítványaimnak minden  órán adtam  ezért olyan feladatot, -a tanulás ezen szakaszában-, hogy becsukott szemmel nyissanak ki anyni ujjukat, amennyi az általam kimondott mennyiség.
3, 1, 5,  4, 2,
  5, 4,  1,  3, 1,  

(10-15 gyakorlattal)

Ezen  a gyakorlaton jól mérhető egyben az is, hogy  mennyire  rögzültek  az  adott mennyiségek, mert a "válaszadás" gyorsaságán jól érzékelhető, az automatizáltság  foka. Örömteli gyakorlat a végén egy  csökkenő sorral történő lezárás , természetesen a 0 kimondásával ( ökölbe zárt ujjak)

Számolás  - öszeadás, kivonás - az ujjak segítségével

Az összeadás mindenkor   újabb  ujjak kinyitásával,
kivonás pedig  ujjak  becsukásával történik.

Kinyit- vagy becsuk ez önmagában is  megtanulandó, ezért  sokszori gyakorlást igényel egy  diszcalkuliásnak  nevezett gyerek  esetében. Egyáltalán nem  olyan  egyszerű mint azt  gondolnánk, hiszen  vissza kell meni a tanulás  korábbi szakaszaiba,. Oda ahol még a  fogalmak  megtanulása, begyakorlása történik.
 Nem  megy  máról hónapra.
A  kisgyereknél sokszor elfelejtődnek  szavak, események   egyik napról a másikra. S ha emlékeztetjük valamire  ami korábban történt és olyan szépen  elmondta akkor. gyakran megesik, hogy azt mondja, "mondd  inkább te"  , S nem azért  mert  szégyenlős, hanem egyszerűen elfelejtette. Csak akkor még ezt természetesenek vesszük és örülünk minden   megnyilvánulásának,  ugyanakkor a 6-8 éves  gyereknél  már nem  látjuk, hogy számára  pl. a számok és számlálás   megtanulása  ugyanilyen folyamat. Egy kimaradt.
Sajnos  azt tapaszatlom, hogy a szülők sem kapnak kellő felvilágosítást ,mikor  átveszik a tanulási képességvizsgálóban mért  adatokat. Megtudják persze, hogy  az egyik területen  2 éves, a másikon 3 éves lemaradása  van  a gyermeküknek az átlaghoz képest.
Azt viszont nem tudják ebből,  hogy nincs  átugorható rész a kognitív fejlődési,  a tanulási  folyamatokban. Nincs  más megoldása  tehát  az ezzel foglakozó pedagógusnak mint " visszamenni arra  a tanulási szintre  ahol kapcsolódni tud  a gyerekhez, s  tudatosan átvezetni- egyik szakaszból a másikra. Meghagyva annak minden lényeges  elemét.(rácsodálkozás, birtoklási vágy,  gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás,..... beéppülés a gondolkodási struktúrába.

Azt gondolom  a lényeg az, hogy  bízzunk ezekben a folyamatokban.

Ezen  a pedagógia területen mindig  szem előtt kell, tartani. hogy meg kell találni azt a pontot, ahol a tanulás  folyamatában  zavar  keletkezett, s onnan  kell elkezdeni az építkezést.

A Freinet-pedagógia  többek közt ezért is  időtálló, korszerű a mai napig. Kiindulópontja ugyanis  a gyerek aktuális  állapota, helyzete. s  a vele való kapcsolatteremtés, együttműködés  fontossága.   Freinet már 70 évvel ezelőtt megoldotta  ezt  probléma helyzetet , az egyéni haladási ütem preferálásával s a hozzá igazított, -tanulási  részekre bontott   munkakártyáival. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...