A diszcalkuliával foglalkozók között hitbéli különbség az, hogy kifejezetten preferálják, vagy épp ellenkezőleg, elutasítják -e az ujjakon való számlálás, számolás mindennapi gyakorlatát
Én egyértelműen az ujjakon való számlálás, és számolás híve vagyok. Több okból is
- Egyrészt mert mindig "kéznél van", s a legősibb módszerünk is. Nem kell sehonnan előkeríteni valamilyen tárgyat amit felruházunk értékekkel.
- Másrészt a gyerek ugyan elrejtheti kezeit, -ha ezt várják el tőle- de a válaszadás időtartamából, és a szemén akkor is látszik, hogy segítségül hívta-e magában az ujjait, vagy sem. Minek akkor úgy csinálni, mintha nem használnánk, akár mi felnőttek is
- Harmadsorban összeadásnál, kivonásnál szemléletéssé tudjuk tenni az ujjak kinyitásával és becsukásával az összeadás, kivonás lényegét
- Ráadásul az ujjak épp úgy lehetnek 10-es. 100-as. 1000-es értékűek, mint egyesek. Ezért analógiák tanítására is alkalmasak.
- A tizes, százas átlépéseknél is kiválóan alkalmazhatók, arra, hogy "fejünkbe" tegyük vagy onnan kivegyük.
Több évtizednyi számolás tanítása után bizton ki merem mondani, hogy mindenki úgyis csak addig használja az ujjait számolása segítségére, amíg szüksége van rá az adott mennyiségnél. Ez azonban nagyon egyéni időtartamú.
Mint ahogy az is, hogy mely ujjait nyitja ki automatijkusan a gyerek, A családból hozott minták itt is elég erősek
Akinek az iskolában kell átmenni azon a folyamaton amit társai már korábban megtettek, hosszúnak tűnhet ez az idő, de ne feledjük, másoknál is hosszú folyamat volt. csak nem láttuk.
Számlálás
Két éves kor körül a gyerekek többsége, már ismerkedik a számlálással, úgy hogy közben a felnőttek megfogják egy.egy ujjukat a mondókák elmondása során.
1 megérett a meggy (hüvelyk ujj)
2 csipkebor vessző ( mutató ujj mellé nyitása)
3 Te vagy az én párom..(középső ujj mellé nyitása).
4 Te kis leány hová mégy? (gyűrűs ujj mellé nyitása)
5 Érik a tök (kisujj mellé nyitása) .......
vagy : Ez elment vadászni (hüvelyk ujj)
Ez elmet vadászni ( mutató ujj)
Ez hazavitte (középső ujj)
Ez megsütötte (gyűrűs ujj)
Ez az iciri-picire mind megette (kisujj)
A számlálást többnyire a hüvelyk ujjnál kezdjük, és onnan haladunk sorban a kisujjig, majd másik kezünkön is ugyanezt a sorrendet követjük.
A sorrendiségnek van szerepe később is, különösen az 5-ös számkör átlépésénél, hiszen a 6-ot a másik kezünk hüvelykujjánál kezdjük és nem a kisujjukon, ami a már nyitott tenyerünk mellett van. Apróság és természetes mozdulat, viszont nagy szerepe van a számlálásból számolásba történő átlépésnél.
Ezek a sorrendek belénk ivódnak, olyannyira, hogy ha más sorrendben nyitjuk az ujjainkat újra kell számlálnunk a mennyiséget. Ezek persze lehet, hogy olyan gyorsan megtörténnek, hogy "észre sem vesszük", de ellenőrzünk magunkban, az biztos.
Tanítványaimnak minden órán adtam ezért olyan feladatot, -a tanulás ezen szakaszában-, hogy becsukott szemmel nyissanak ki anyni ujjukat, amennyi az általam kimondott mennyiség.
3, 1, 5, 4, 2,
5, 4, 1, 3, 1,
(10-15 gyakorlattal)
Ezen a gyakorlaton jól mérhető egyben az is, hogy mennyire rögzültek az adott mennyiségek, mert a "válaszadás" gyorsaságán jól érzékelhető, az automatizáltság foka. Örömteli gyakorlat a végén egy csökkenő sorral történő lezárás , természetesen a 0 kimondásával ( ökölbe zárt ujjak)
Számolás - öszeadás, kivonás - az ujjak segítségével
Az összeadás mindenkor újabb ujjak kinyitásával,
a kivonás pedig ujjak becsukásával történik.
Kinyit- vagy becsuk ez önmagában is megtanulandó, ezért sokszori gyakorlást igényel egy diszcalkuliásnak nevezett gyerek esetében. Egyáltalán nem olyan egyszerű mint azt gondolnánk, hiszen vissza kell meni a tanulás korábbi szakaszaiba,. Oda ahol még a fogalmak megtanulása, begyakorlása történik.
Nem megy máról hónapra.
A kisgyereknél sokszor elfelejtődnek szavak, események egyik napról a másikra. S ha emlékeztetjük valamire ami korábban történt és olyan szépen elmondta akkor. gyakran megesik, hogy azt mondja, "mondd inkább te" , S nem azért mert szégyenlős, hanem egyszerűen elfelejtette. Csak akkor még ezt természetesenek vesszük és örülünk minden megnyilvánulásának, ugyanakkor a 6-8 éves gyereknél már nem látjuk, hogy számára pl. a számok és számlálás megtanulása ugyanilyen folyamat. Egy kimaradt.
Sajnos azt tapaszatlom, hogy a szülők sem kapnak kellő felvilágosítást ,mikor átveszik a tanulási képességvizsgálóban mért adatokat. Megtudják persze, hogy az egyik területen 2 éves, a másikon 3 éves lemaradása van a gyermeküknek az átlaghoz képest.
Azt viszont nem tudják ebből, hogy nincs átugorható rész a kognitív fejlődési, a tanulási folyamatokban. Nincs más megoldása tehát az ezzel foglakozó pedagógusnak mint " visszamenni arra a tanulási szintre ahol kapcsolódni tud a gyerekhez, s tudatosan átvezetni- egyik szakaszból a másikra. Meghagyva annak minden lényeges elemét.(rácsodálkozás, birtoklási vágy, gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás,..... beéppülés a gondolkodási struktúrába.
A kisgyereknél sokszor elfelejtődnek szavak, események egyik napról a másikra. S ha emlékeztetjük valamire ami korábban történt és olyan szépen elmondta akkor. gyakran megesik, hogy azt mondja, "mondd inkább te" , S nem azért mert szégyenlős, hanem egyszerűen elfelejtette. Csak akkor még ezt természetesenek vesszük és örülünk minden megnyilvánulásának, ugyanakkor a 6-8 éves gyereknél már nem látjuk, hogy számára pl. a számok és számlálás megtanulása ugyanilyen folyamat. Egy kimaradt.
Sajnos azt tapaszatlom, hogy a szülők sem kapnak kellő felvilágosítást ,mikor átveszik a tanulási képességvizsgálóban mért adatokat. Megtudják persze, hogy az egyik területen 2 éves, a másikon 3 éves lemaradása van a gyermeküknek az átlaghoz képest.
Azt viszont nem tudják ebből, hogy nincs átugorható rész a kognitív fejlődési, a tanulási folyamatokban. Nincs más megoldása tehát az ezzel foglakozó pedagógusnak mint " visszamenni arra a tanulási szintre ahol kapcsolódni tud a gyerekhez, s tudatosan átvezetni- egyik szakaszból a másikra. Meghagyva annak minden lényeges elemét.(rácsodálkozás, birtoklási vágy, gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás,..... beéppülés a gondolkodási struktúrába.
Azt gondolom a lényeg az, hogy bízzunk ezekben a folyamatokban.
Ezen a pedagógia területen mindig szem előtt kell, tartani. hogy meg kell találni azt a pontot, ahol a tanulás folyamatában zavar keletkezett, s onnan kell elkezdeni az építkezést.
A Freinet-pedagógia többek közt ezért is időtálló, korszerű a mai napig. Kiindulópontja ugyanis a gyerek aktuális állapota, helyzete. s a vele való kapcsolatteremtés, együttműködés fontossága. Freinet már 70 évvel ezelőtt megoldotta ezt probléma helyzetet , az egyéni haladási ütem preferálásával s a hozzá igazított, -tanulási részekre bontott munkakártyáival.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése