Címkék

2012. május 24., csütörtök

A számolás tanításának első lépései

  • Ha elegendő  képet gyűjtött már gyermekünk, tanítványunk - ami azt jelenti, hogy biztonsággal ki tudja  választani  melyik képen  van, 1, 2,  3,  tárgy / élőlény - valamint
  •   a kézbefogható tárgyakból (gomb, dió, gesztenye, kavics, bab.  apró játékok   
         biztonsággal választ ki  1, 2, 3  db-ot,
  •    és tudja  azonosítani a mennyiséget a hozzá  illő számalakkal    vizuálisan és hangalakkal is,

  •    valamint le  is  tudja  írni a fenti számokat - jó vonalvezetéssel

 akkor elérkezett az idő
 az írásbeli  számolás tanításának megkezdéshez

Fontosnak tartom, hogy  ne egyszerre zúdítsuk  rá a gyerekre  ezeket a  megtanulandókat, mert mindegyik más féle tanulási technikát  igényel.

A már  beragasztott képek és a korábbanmár  begyakorolt  tárgyakkal  történő  manipulációk új szerepet kapnak a számolás tanításakor.
A képeken lévő tárgyak / személyek megjenenítik, illusztrálják , ezáltal segítik a gyermeknek a különbözőségek, azonosságok megfogalmazását, ami  tulajdonképpen a számolás maga.

A matematika legszorosabb  kapcsolatban az anyanyelvvel van. Minden kimondott / leírt szót  egy  matematika  feladat megfogalmazásakor pontosan kell érteni- használni, mert különben  nincs  jó megoldás a   feladat végén. Egyetlen toldalékváltozás alapvetően  megváltoztathatja  egy feladat matematikai  értelmezéset, megoldását. (A Hajdú féle  matematika tankönyvcsalád 'már  első osztálypsknak is nagyon sok olyan  feladatot  tartalmaz ami ezt  mutatja  meg. Mint ahogy  egyébként ezen tankönyvcsalád  teljes   szerkezete, felépíítése nagyon logikus, lépésről lépésre haladó . Csak ajánlani  tudom, diszcalkuliásoknak is.  Meglátásom szerint  ugyanis  a  dszcalkuliának  nevezett  tünetek  egy jelntős része  felületességből, a  kellő  odafigyelés hiányábül adódnak. Így azokat csak akkor lehet  korrigálni, ha  találkozik a tanuló olyan feladotokkal amik  erre hívják fel  a figyelmét. ezt célozzák  meg.)

Ha begyakorlódtak -  az ujjak használata részben leírt - a  MEG és BŐL szavaink jelentéstartalmai, akkor  most itt az idő e  fenti 2 szónak  matematikai  jelét is megtanítani.Hiszen e  nélkül nem tudnának majd  összeadásokat és kivonásokat  írásban  megfogalmazni. Tapasztalatom szerint, sokkal hatékonyabb  ezt akkor megtenni mikor már  a szóhoz kapcsolódó fogalom  bevésődött, mint fordítva  a jellel együtt tanítani   az  összeadás, kivonás fogalmát.

Tehát  ha felhívjuk a gyerek  figyelmét  arra, hogy  amit eddig   ujjai kinyitásakor  tett és a  MEG szót használta  azt  egy + jellel írjuk. Ujjai  nyitogatásának  eredménye  pedig az   egyenlőségjel után  írt számmal  fejezhető ki, gyakorlatilag megtanítottuk magát az összeadást, mint matematikai kifejezést.

S hasonlóan az ujjak becsukánásál használt  BŐL szó megjelenítődése  a kivonásjel  (-) és az eredménye   pedig az egyenlő (ség-jel ) után kövekező szám.

Jöhetnek a gyakorlatok



Hiszen a gyerek(ek) gyújtéséből  van elegendő kép ahhoz, hogyváltozatosan értelmezhetőek legyenek az összeadások, kivonások tartalmi részei.
pl: egy nagyon egyszerű példa.



egy szelet alma, megy egy szelet  alma egyenlő 2 szelet almával, amit a következő képen írunk le:  1+1= 2
A kivonásnál már  differenciáltabban tudunk a kép alapján  fogalmazni. Egyből látható, hogy   többféle jó megfogalmazás is adható. Hasznos lesz a későbbiekben ha  hozzá szoktajuk gyermekünket, tanítványunkat ehhez a  szemlélethez már itt az első lépéseknél a  műveletekkel való ismerkedés  idején.






 

2+1, vagy 1+2    Ha  viszonyokkal kötjük össze, mindjárt nem mindegy. Hiszen attól függ, hogy mit tekintünk kiinduló pontnak. Megint csak  fontos rész a  matematika  tanításban. Ha azt vesszük, hogy elől mennyi van és   mennyi van hátrébb.Vagy  hány eper magában   és mennyi egymás mellett. Ami ugyan az összegen nem változtat, de  fontos az értelmezést illetően.- Ezek még kis lépések, de ilyennekből  épül majd  fel a szorzás, osztás, tört   és hasonló  fontos fogalom megtanullása a későbbiekben. Fordítsunk rá kelló időt, energiát, mert  nagyon megterül a későbbiekben
Nem okoz gondot  az sem,- a képek segítségével,- hogy kivonásokat fogalmazzunk meg, ha  mindennapi fogalmakat gyakorlatunk közbem.  Hátrébb, előrébb, mellette, alatta, felette.Nem igen használjék  egyébként sem  ebben az életkorban. Jó ha  ráirányítjuk a figyelmüket,. Háromból egy elől van, vagy a három étkezéshez használt  eszköz közül kettő tányér.






 Erről az egyetlen képről is  jónéhány összeadást és  kivonást lehet   írni.

Ha azt nézem  hányan  vannak egymás  mellett akkor        2+1  =  3
Ha a kiinduló pont az aki elől van  akkor                            1+2  =  3
Ha  a fiúk, lányok számát nézem akkor                               2+1  =  3
Ha a szemben lévők, háttal lévők számát  nézem akkor is  2+1  =  3
ha  azt , hogy kinek van kezében lap kinek  nem  akkor     1+2  =  3

S   minimum ennyi megfogalmazható kivonásként is.

A három gyerekből  1 háttal van. Hány van szemben?                       3 - 1 = 2   
A három gyerekből 1-nek van a kezében lap. Hánynak nincs?           3-  1 = 2   
A hárpm gyerekből 2 guggol , hány nem guggol ?                              3 - 2 = 1

S persze a kérdések számát  bővíthetjük, mindig új és  új megfigyelési szempontokat  adva.   Szoktatva  gondolkodásukat arra, hogy  lehet sokféle  képen elindulva,  helyes  megoldásra  jutni.Átgondolt, pontosan  megfogalmazott  kiinduló  pontok megmutaják a matematika  szépségét is.  Különösen, ha a saját gyűjtéseikhez kapcsolódva  mutatjuk meg ezt  számukra.   Az unalmasnak érezhető gyakorlás szinte elröpül így, hiszen róla, neki szólnak a feladatok. Osztályban ez  kiváltható azzal, hogy mindenki elmondhat  azonos  számút a többiével a a sajátja alapján, de  a többiekét is figyelnie / írnia kell.

Ugyanezek tárgyakkal való manipulással is  elérhetők, megvalósíthatók. A lényeg , hogy elég számú gyakorlásra nyíljon mód, ahhoz, hogy  mindenkiben jól és biztosan rögzüljenek  az összeadások, kivonások a  3-as számkörben. Fogalmilag is  és  leírással megfogalmazva is. Ez lesz ugyanis számukra a kiindulópont. Erre  fog a következő számkör  felépülni . Az 5-ös  számkör.

Ha  itt jól megtanulják, ennek  építőköveit,  sikerrel fogják átültetni a következő számkörökbe is. Megkönnyítve saját maguk haladást. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...