Címkék

2012. június 10., vasárnap

A több - kevesebb relelációs jel használata

A több-kevesebb relációs jel használata - ha  az óvodába elkezdődik, és  sajnos elkezdődik- az egyik  legnagyobb problámát okozó feadattá válik korrigálása. Érthető, hiszen  az összeadás,  kivonás, egyenlőség  jele egyértelmű cselevések  jelzése. Könnyen megfeleltethető egy  szócskának, s  csak azt kell rögzíteni a gyermeknek  magában, hogy melyik szóhoz/ fogalomhoz melyik jel tartozik. Persze ez sem megy könnyen, elég hosszú tanulási  folyamat, de   nagyjából a 6-os számkörhöz való eljutáskor már biztonsággal tudja alkalmazni, önállóan is.

Én semmiképp sem vezettem be  addig a  több-kevesebb  viszonyt jelölő relációsjelet  amíg  az összeadás, kivonás jele  nem  volt  biztonságos használatú a gyermeknél. persze  relációt megfogalmazó feladatok  voltak  bőven, de   jel használat nélkül, csupán szóbeli megfogalmazással.

Sajnos az óvodákban előszeretettel alkalmazzák a  a  kacsacsőr. csibecsőr jeleket, ami aztán jó sok problémát okoz, az iskolai matematika tanításban .Főleg disz-es tanulók esetében.
Azt még megjegyzik belőle  a gyerekek, hogy a több-kevesebb viszonyt jelöli, viszont teljesen rapszódikusan használják. Tudás, és megfontolás nélkül, csak  berajzolják valahogy. Legtöbbször egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy ennek a jelnek a hangzó alakja : a

(több, kevesebb,
 nagyobb, kisebb,
 hosszabb, rövidebb,
 magasabb alacsonyabb, stb)

szavak . S még a hangzó alakban tudja a jó választ, a jel megzavarja, s nem tudatosan, hanem ötletszerűen használja,  valahogy, s az  vagy jó vagy nem.

Próbálja egy-két tankönyvszerző ezt  kiváltani  nyilak  használatával (mutasson a nyíl  a nagyobb felé megfogalmazással) de ez  sajnos  nem sokat segít , mert  a relációs jel  egyszer csak előkerül, s akkor beugrik az óvodáskori   kapaszkodó, s a gyereknek egyből : kacsacsőr, csibecsőr jut eszébe.

S ott vagyunk újra  az alap problémánál, hogy hogyan  tanítsuk meg   stabilan, tudássá érve a  gyerekeknek azt, hogy  ez  a jel egyszerre két, egymásból következő dolgot jelent, s nem mindegy, hogy merre van nyitva vagy zárva  éppensséggel.


A montázsból  is jól látható, hogy milyen sok dolgot kellene  egyszerre  rögzíteni a gyermeknek, ami  természetesen nem megy  Ezért fontos, részeire bontva, a részegységet jól elmélyíteni  előbb. S csak amikor  azokban elég biztos 10-en belül, pontosan használja a több-kevesebb  szavakat. akkor bevezetni a relációs jelet. Így is elég sok idő kell ahhoz, hogy a jel helyes  használata is  automatikussá  váljon. Én mindig csak  akkor  vezettem be  a relációs jelet , mikor  a számfogalom, a 2 alapműveleti jel és egyenlőség jel használata  stabíl volt.   Azt tapasztaltam, hogy akkor jó hatásfokkal, s viszonylag hamar rögzölt is a relációs jel   (amit  több - kevesebb jelnek majd mikor ezzel a szópárral  rögzült a helyes  használata,  akkor  tértem át  a relációs jel    megfogalmazásra, Amit külön tetszett ebben akkor  a gyereknek, hogy  egy idegen szót   tanultak meg általa.)

div class="prezi-player">

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...