Címkék

2012. július 10., kedd

Tizes átlépés

Ahogy itt is  szünetet  tartottam a  blog írásban,  a szám fogalom és számolás kialakításában,  természetes módon  bekövetkezik egy  megállás, "leülés" a 10-es számkör  végéhez  érvén.
Kell az idő a gyakorlásra, ülepedésre, a  tanultak  begyakorlására, biztonságos   alap megszilárdulásához. Mint ahogy a  valóságos  építkezéseken  történik., ahol  egy ház alap kialakításakor  időt adnak a megszilárdulásra. Locsolják, öntözgetik, de  hetekig - hónapokig nem  folytatják a falak  felhúzásával.
Azt az ember  érzi, hogy mikor  lehet  tovább lépni.
Hogy miből?  Milyen jelekből? 

A legfontosabbak:
  •  már  gondolkodás nélkül megy  azonos  tagok összeadása (1+1,  2+2, 3+3, 4+4, 5+5
  •  az ujjain  történő számolás már  gyors, rutin szerű
  • 10-es körön belül az összeadásokat képes  megfordítani (7+2 = 2+7) és úgy elvégezni az
  •  a kivonásoknál már tudja, és használja, hogy a nagyobb értékből kell elvenni, s nem fordítva
  •  képes ujjain ezt is gyorsan, rutinszerűen elvégezni
Lehet persze még  más kritériumokat megfogalmazni, de  ezek azok az alapok amik biztos  használata, tudása  nélkül  fölösleges  még   nekilátni a  számkör bővítésnek.

10 átlépése   azért jelentős  állomás, mert a tapasztalati, állandóan ellenőrizhető, számolható  világból  át kell lépni egy  analógiás  gondolkodásba. Ahhoz hasonítható, mint mikor a kisgyermek a felállást követően megteszi első lépéseit. A 10-es  számkör  kialakulása, a felállás folyamatával egyezik  meg  jelentőségét illetően.  S  mennyi   megingás, leülés  következik  el addig míg  a járás  stabillá nem válik  egy gyermek esetében. Nincs  ez másképp a számkörökkel  sem.

Comenius -ha pátosszal is, de  nagyon igazan és bölcsen így ír erről  Didactika  művében.
Szent a tanítás  alapja, a mindenben való rend amit  a természettől lehet tanulni. A természet figyel az alkalmas időre, előbb előkészíti az anyagot mielőtt formába öntené. A természet nem zavarja össze  a teendőket. A belsőből indul ki. A természetben nincs  ugrás, csak folyamatos haladás.A könnyebbről halad  a nehezebbre, az egyszerűről az összetettre.

Pestolazzi  így fogalmaz:
Minden tanítás eljárásmódjának formáját azoknak az örök törvényeknek kell alávetni, melyek szellemi, érzéki,és szemléletbeli világos fogalmakhoz vezetnek.
A tanítás módszere arra irányuljon, hogy általa minél biztosabban jusson a gyermek azoknak az ismereteknek  birtokába, amelyek minden további szellemi fejlődés alapját képezi.




Munkám évtizedei alatt ezen  tételek számtalanszor  igazolódtak. Talán azzal egészítenem ki, hogy  egy-egy probléma  megoldásához, mindig vissza kell menni addig a pontig ahol a gyermek biztos tudással rendelkezik. A disz-es  gyereknél ez nem ritkán  akár 3-4 évvel korábbi  " szint"-et jelent,. Ami - és ez nagyon fontos-, nem azt jelenti, hogy a gyermek  buta, vagy tanulni nem képes. csupán annyit, hogy a hiányzó stádiumokat be kell építeni tudás rendszerébe.S hogy ez mennyire  jól járható út, az bizonyítja, hogy azokat a diákokat akik sikertelenek bizonyoltak más rendszerben, az én  munka módszeremben  megtanulták a matematika, az olvasás és írás  alapjait olyan szinten, amelyre később sikeres tanulmányi  éveket építhettek.  Hiszen "nemcsak" olvasni számolni írni tanultak meg, hanem  megismerték önmagukat is  , a tekintetben, hogy hogyan tudnak hatékonyan  ismereteket elsajátítani.

A legnagyobb gond  egy  gyermek számára, mikor át kell lépnie a 10-et, hogy nincs  több ujja. Nincs  mibe "kapaszkodnia" Általában  persze  a gyerekek  rendezik  a gondolkodásukban  ezt a problémát, de   a disz-esnek segítség kell.  Hiszen kimaradt  nála egy hosszú - belső tanulási, felismerési folyamat amelyben valahogy eljut magában odáig, hogy a 10-et  a fejében kell raktározni ahhoz, hogy tovább tudjon   menni- 
Ezért diákjaimat-mikor ehhez a problémához értem, mindig  arra kértem, hogy tegyék be   a fejükbe  a 10-et, Ezt  egy mozdulattal is jeleztettem velük.A kinyitott tenyerüket hozzáérintették a fejükhöz- BETETTÉK  a 10-et (beteszem a  10-et  a fejem mondattam velük) Ezt  egy idő után  persze  már  el tudták végezni mozdulatok és  mondások nélkül is. Hogy kinek mennyi időre van szüksége, ahhoz, hogy eljusson addig , hogy belsővé váljon a 10  "elraktározása" nagyon egyéni, de  az biztos, hogy  eredményes  volt mindenkinél,  mint ahogy az is, ahogy elkoptak a begyakorlottsággal a szavak, mozdulatok, s  ugyanúgy  tudták használni  ezt a rendszert  szavak nélkül mint előbbre  járó társaik.

Ha betették a 10-et  a fejükbe, akkor viszont lehetett a kezeken tovább folytatni a  számlálást, számolást, a jól megszokott módon.

A golyós számoló, (abakusz) vizuálisan  segít ehhez a rendszerhez hozzá. Nem véletlenül  volt évszázadokig  az elsős gyerek alap eszköze, S ahogy kiszorult a mai  modern oktatás eszköztárából, úgy kezdett a diszcalkulia eszme rendszere tért hódítani a sikertelenségek magyarázni akarása nyomán.

Mindenképpen  érdemes   olyan  pedagógiák eszköztárát   segítségül hívni itt is,  akiknél nincs   disz probléma, mint pl a  FREINET  pedagógia,(ezekből az eszközökből mutattam be eddig)
vagy talán jobban ismert MONTESSORI pedagógia,
http://www.fairplaytrade.hu/195-montessori-eszkozok/
 illetve az interneten  már elterjedt
HOMES SCHOOL http://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling
(magyar fordítást is lehet kérni automatikusan)
kids tv http://www.youtube.com/watch?v=dk9Yt1PqQiw&feature=relmfu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...